top of page

Интервю с г-н Тихомир Праков – носител на наградата „Неофит Рилски“


Г-н Праков, разкажете малко повече за наградата „Неофит Рилски“, с която бяхте удостоен по случай 24. май.

-Наградата „Неофит Рилски“ е почетно отличие на министъра на образованието и на министерството на образованието и науката, която се връчва всяка година по повод 24. май на няколко учители от областта. Тази година се връчи на шест учители от Хасковска област. Тя е в различни категории. Наградата, която получих аз, е за особено високи постижения в сферата на образованието.

Кой Ви предложи за наградата?

-За наградата ме предложи първо нашият директор г-н Деян Янев, след това всички колеги гласуваха единодушно на педагогически съвет. Решението първо беше взето на училищно ниво, а след това кандидатурата бе представена в Регионалното управление по образованието. След одобрението естествено се стигна и до получаването на наградата.

Ако имате възможност да изберете отново професионалния си път, към каква професия бихте се насочили?

-Знаете ли, аз станах учител много рано. Още в училище последната година от средното ми образование беше така нареченото УПК (Учебно-професионален комплекс) и аз съм учил за учител по английски език още в 11. клас. Така че моето решение беше взето съзнателно или несъзнателно още тогава, когато бях на 18 години. След това по време на следването си аз съм работил като учител и в София, и на други места, така че най-вероятно, ако трябва да реша, отново бих избрал тази професия. Въпреки че има една друга професия, която винаги ми е харесвала и винаги съм мислил, че е по-хуманна и по-висша, и това е лекарската професия.

Кои Ваши лични качества Ви помагат да бъдете добър учител?

-На първо място това е моята изключителна любов към децата. Това е качеството, на което според мен дължа всичките си лични успехи и високите постижения на своите ученици. Аз винаги съм се отнасял с децата като с приятели, винаги съм ги разбирал, винаги съм се поставял на тяхно място. За мен това е най-важното. На второ място, естествено, е моят професионализъм, колкото и нескромно да звучи. Това, че си разбирам от работата.

Кои са нещата, които Ви носят удовлетворение в професията и какво предизвиква Вашите тревоги?

-Удовлетворение в професията ми носят единствено успехите на моите ученици. Ако учениците ми са успешни и постигат високи резултати, аз се чувствам доволен. Това е, предполагам, удовлетворението на всички учители - да виждат как учениците им израстват и постигат високи образователни успехи. А нещото, което ме тревожи може би, е дали в бъдеще ще съм способен да постигам такова сътрудничество с учениците за осъществяването на по-добри резултати в образователния процес.

Каква е съпоставката Ви за сегашните деца и тийнейджърите преди години?

-Аз мисля, че сегашните деца, първо, са по-различни от тийнейджърите преди години. В никой случай не са по-глупави, дори сегашните деца са по-умни, с много по-богата обща култура от тийнейджърите в миналото и това е поради простия факт, че те имат достъп до много повече информация. Просто те са по-различни, защото сегашните деца са дигитално поколение, те черпят информация не само от книги, но и от електронните източници. Сегашните деца са по-всестранно развити, умеят повече неща, знаят повече от предишните тийнейджъри.

Какво бихте направили, ако сте министър на образованието и кои според Вас са наложителните промени, за да се постигне по-качествено образование в средното училище?

-Ако съм министър на образованието, бих направил така, че учителската професия да е по-лека и не толкова натоварваща, каквато става все повече от ден на ден.

Как виждате бъдещето на учителската професия и на българското образование?

-Учителската професия за в бъдеще ще става по-трудна, тъй като предизвикателствата, които са поставени пред учителите, са много по-големи. Те трябва да се справят с много повече трудни ситуации и да възпитават децата по по-различен начин от преди.

Бихте ли споделили най-любимия си урок или дейност с учениците в професионалния си път?

-Най-любимият ми урок не е в училище или в класната стая, а когато с ученици пътуваме и участваме в регионални и национални състезания по английски език. Това е нещото, което наистина ми доставя удоволствие.

Кое е най-важното, което искате да предадете на своите ученици?

-Най-важното нещо, на първо място, е да станат добри хора и да разберат, че е изключително важно да се образоват, за да бъдат успешни в живота.

Вашето хоби извън професионалните занимания на учител?

-Моето хоби е да чета много, но не хартиени книги. Чета материали от всякакво естество, защото искам да знам всичко, което, разбира се, не мога да постигна. Нямам някаква любима област или сфера, всичко ми е интересно. Другото ми любимо хоби е да слушам музика, докато гледам телевизия.

Какво послание бихте отправили към своите ученици и към всички възпитаници на ЕГ „Проф. д-р Асен Златаров“?

-Първо, бих казал, че най-важното е да са живи и здрави, и второ, пожелавам им да са много успешни и да следват мечтите си.

Въпросите зададоха Борислава Божинова и Нелина Божинова


Recent Posts

See All

Езиковата гимназия отбеляза 147 години от Априлското въстание чрез забавни игри и надпревара

Във физкултурния салон на Езиковата гимназия се проведе състезание, посветено на 147-годишнината от Априлското въстание. Състезанието е по инициатива на учителя по история и цивилизация господин Ангел

Клубът по речеви умения проведе открит урок

Клубът по речеви умения и дебати на английски език “БЕСТ” за поредна година се зае с инициативата да помогне на животните да получат по-добри условия на живот. На 20 април отборът проведе открит урок

Жестокостта към животните

Как агресията повлиява на заобикалящата ни среда От малки сме научени да се пазим от кучетата и котките по улиците, защото те може да ни навредят по някакъв начин. Няма значение дали животното е кротк

Материалите в страницата се изработват и публикуват по проект BG05M2OP001-2.004-0004 „Развитие на способностите на учениците и повишаване мотивацията им за учене чрез дейности, развиващи специфични знания, умения и компетентности (ТВОЯТ ЧАС)“ – фаза I, финансиран от Оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж“, съфинансирана от Европейските структурни и инвестиционни фондове.
bottom of page